Please use this identifier to cite or link to this item: http://artemis.cslab.ece.ntua.gr:8080/jspui/handle/123456789/19010
Title: Ρυθμίσιμα και Προσαρμόσιμα Συστήματα για την Υποστήριξη Διαχείρισης Κρίσεων και την Παρακολούθηση και τον Έλεγχο Επιχειρησιακών Διαδικασιών
Authors: Τσαβδαρίδης, Γεώργιος
Παπαοδυσσεύς Κωνσταντίνος
Keywords: Πληροφοριακό Σύστημα
Πολύπλοκες Επιχειρησιακές Διαδικασίες
Μέθοδοι Περιγραφής Πολύπλοκων Διαδικασιών
Πολύ Μεγάλης Κλίμακας Συστήματα Λήψης Απόφασης
Τελεολογική Δομή Μεταδεδομένων
Συστήματα Χειρισμού Κρίσεων
Γεωσυσχετισμένη Πληροφορία
Διάγραμμα Ροής Ενεργειών
Βιωσιμότητα Πληροφοριακών Συστημάτων
Αλγοριθμικά Σχήματα Αυτόματης Κατάτμησης Εικόνας
Αναγνώριση Γραφέα
Issue Date: 12-Mar-2024
Abstract: Στο Α΄ Μέρος Διδακτορικής Διατριβής, μία προηγούμενη έρευνα αφορούσε τυπικές περιπτώσεις αποστολών, σύνθετων επιχειρησιακών διαδικασιών, που εκτελούνται από Μεγάλους Οργανισμούς και Πολιτικούς Φορείς, όπως παραδείγματος χάριν, οι αποστολές έρευνας και διάσωσης, οι επιχειρήσεις μεταφοράς ασθενών σε παραμεθόριες ή και απομακρυσμένες περιοχές, η διαχείριση εκτάκτων αναγκών (όπως περιπτώσεων οικολογικών επιβαρύνσεων ή καταστροφών κλπ.). Η προαναφερθείσα έρευνα κατέστησε σαφή τα ακόλουθα: i. Στις αποστολές τέτοιου τύπου είναι δυνατόν να εμπλακεί σημαντικός αριθμός φορέων και χειριστών, ii. Υπάρχουν διαφορετικές ανάγκες κρίσιμων πληροφοριών για την ορθή εκτέλεση αποστολών, σύνθετων επιχειρησιακών διαδικασιών. iii. Οι πληροφορίες αυτές, στο συντριπτικό μέρος τους, είναι άμεσα γεωσυσχετισμένες, διότι είναι άμεσα συνδεδεμένες με αντικείμενα όπως ψηφιακοί χάρτες του εδάφους, δρόμοι, λιμάνια, αεροδρόμια, κ.ά., περιοχές ευθύνης μονάδων ή υπηρεσιών, διοικητικές περιοχές, περιοχές των πόλεων, περιοχές δρυμών, κλπ. Επί πλέον, οι πληροφορίες αυτές μπορεί να είναι έμμεσα γεωσυσχετισμένες, εφόσον είναι έμμεσα συνδεδεμένες με αντικείμενα όπως παραδείγματος χάριν, την νομολογία, σχετικές διεθνείς οδηγίες, κανονισμούς εθνικών φορέων, τρέχουσες εγκυκλίους ή διαταγές, κτλ., που ρυθμίζουν την κυκλοφορία προσώπων και την μεταφορά αγαθών σε αστικές περιοχές, λιμάνια, θαλάσσιους χώρους, σε χωρικά ύδατα κρατών ή διεθνή ύδατα κλπ. iv. Τέλος, σε όλες τις προαναφερθείσες αποστολές, κατά κανόνα, οι εμπλεκόμενοι Φορείς, Δρώντες και Χειριστές που συμμετέχουν σε αυτούς τους φορείς όπως είναι αναμενόμενο, έχουν ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες αποτελεσματικής επικοινωνίας και συντονισμού των ενεργειών μεταξύ τους. Κατόπιν των προαναφερθέντων, διαφαίνεται η ανάγκη του σχεδιασμού Ειδικών Υπολογιστικών Συστημάτων Παρακολούθησης και Ελέγχου Επιχειρησιακών Διαδικασιών, που να μπορούν να καλύψουν σε σημαντικό βαθμό τις προαναφερθείσες ανάγκες και να υποβοηθήσουν αποτελεσματικά τους επιχειρησιακούς Αξιωματούχους στην ορθή λήψη αποφάσεων, καθώς και τους Χειριστές στην ορθή εκτέλεση της αποστολής τους. Όταν τα Συστήματα αυτά αφορούν την υποβοήθηση σε περιπτώσεις σημαντικών, εκτάκτων περιστατικών ή καταστάσεων, καλούνται και Συστήματα Υποστήριξης Διαχείρισης Κρίσεων. Τα Συστήματα υποστηρίζονται από διεθνείς, εθνικούς, ή/και ιδιωτικούς φορείς, οι οποίοι αναπτύσσουν, τηρούν και ενημερώνουν, σε σημαντικό βαθμό, πληθώρα γεωσυσχετισμένων δεδομένων. Όπως είναι προφανές, τα Υποστηρικτικά αυτά Συστήματα παρουσιάζουν, εγγενώς, σημαντική πολυπλοκότητα, καθώς και μεγάλο κόστος, δεδομένου του ιδιαιτέρως σύνθετου χαρακτήρα των προαναφερθεισών αποστολών. Έχει φανεί στην πράξη ότι οι πυρήνες δεδομένων και προγραμμάτων των Συστημάτων αυτών, αν δεν σχεδιαστούν με ειδικό και αυστηρό τρόπο, μπορεί να παρουσιάζουν: α. Σημαντικά, έως και καθοριστικά, προβλήματα πολυμορφίας και μη απαραίτητα εγγυημένης διαλειτουργικότητας των εσωτερικά οργανωμένων δεδομένων τους, καθώς και β. ιδιαίτερες δυσκολίες επικαιροποίησης και σχετικής αναβάθμισης του περιεχομένου τους. Οι προαναφερθείσες δυσκολίες και σχετικά προβλήματα, που οφείλονται στον, συνήθως, μεγάλο όγκο, καθώς και στον πολυσχιδή χαρακτήρα και στην πολυπλοκότητα του περιεχομένου των δεδομένων που χρησιμοποιούν. Η μέχρι τώρα επικρατούσα λύση εστιάζει στον περιορισμό του σκοπού και της έκτασης του σχετικού Υποστηρικτικού Συστήματος, ώστε το εν λόγω Σύστημα να παραμείνει ελέγξιμο και λειτουργικό. Ωστόσο, στην περίπτωση αυτή, η εσωτερική αρχιτεκτονική των Συστημάτων αυτών είναι, συνήθως, σχεδιασμένη με ‘’ad hoc’’, δηλαδή κατά περίπτωση, τρόπο, ενώ μεταξύ άλλων, μία τέτοια αρχιτεκτονική είναι μη εφαρμόσιμη και μεταφέρσιμη σε άλλες ανάλογες εφαρμογές - περιπτώσεις. Λόγω των προαναφερθεισών δυσκολιών και σχετικών προβλημάτων, φρονούμε πως είναι απολύτως απαραίτητο να εξετάσει κανείς τη δυνατότητα κατασκευής ενός γενικού κορμού Συστήματος Παρακολούθησης και Ελέγχου, ο οποίος με κατάλληλη παραμετροποίηση και ρύθμιση (και με τον κατά το δυνατό ελάχιστο επιπλέον προγραμματισμό) θα μπορεί να υποστηρίξει αποτελεσματικά μία πρακτικά τυχούσα αποστολή με σύνθετες επιχειρησιακές διαδικασίες. Στην παρούσα Διδακτορική Διατριβή έχει διαφανεί, σε συνεργασία με επιχειρησιακούς Αξιωματικούς και Αξιωματούχους, ότι όντως είναι δυνατή η αφαίρεση που θα επιτρέψει τον σχεδιασμό ενός ρυθμίσιμου και παραμετροποιήσιμου γενικού κορμού, που θα μπορούσε να διαχειριστεί μία πρακτικά οποιαδήποτε σύνθετη αποστολή. Αρχικά, υλοποιήθηκε μία πιλοτική ανάπτυξη μιας χαρακτηριστικής, γενικεύσιμης και σύνθετης αποστολής που εμπλέκει αριθμό Δημόσιων και Ιδιωτικών Φορέων, στην οποία καταφαίνονται τα επιμέρους θέματα που παρουσιάζονται στην παρούσα ερευνητική και αναπτυξιακή Διδακτορική Διατριβή. Η σχεδίαση της αποστολής αυτής έγινε με την μεθοδολογία Λήψης Αποφάσεων «Military Decision Making Process – ΜDMP», η οποία αποτελεί το πλέον προηγμένο Σύστημα Σχεδίασης για τον σκοπό αυτό σήμερα. Η τυπική αποστολή κατατμήθηκε σε κατάλληλα αυτόνομα τμήματα για λειτουργική και επιχειρησιακή ευκολία. Σε επόμενο στάδιο, κατασκευάστηκαν δύο (2) Ειδικά Καινοτομικά Διαγράμματα Ροής Ενεργειών. Τονίζεται πως μέχρι τώρα δεν υπάρχουν αντίστοιχες τέτοιου τύπου περιγραφές, οι οποίες να περιγραφούν και υποστηριχθούν οι πολύπλοκες διαδικασίες σύνθετων αποστολών, που εξετάζονται στην παρούσα ΔΔ. Το Διάγραμμα αφορά τον Αλγόριθμο Επιχειρησιακής Σχεδίασης της Προειδοποιητικής Διαταγής (Warning Order - WARNO), όπου συμμετέχει σημαντικός αριθμός Δρώντων, οι οποίοι τίθενται από κατάσταση ηρεμίας σε κατάσταση ύψιστης επιχειρησιακής ετοιμότητας. Το δεύτερο Διάγραμμα αφορά τον Αλγόριθμο Επιχειρησιακής Λειτουργίας Αποστολών Μεταφοράς, ο οποίος υλοποιήθηκε και εφαρμόστηκε, στα πλαίσια του παρόντος Διδακτορικού, για μία συγκεκριμένη σύνθετη αποστολή, σε κάθε τμήμα της διαδρομής της. Μέσω των Ειδικών Καινοτομικών Διαγραμμάτων Ροής Ενεργειών, αυτών, επιδιώκεται να αποδειχθεί ότι οποιεσδήποτε επιχειρησιακές διαδικασίες, οι οποίες εκτελούνται από σχετικούς Δρώντες – Χειριστές σε αποστολές, που εξετάζονται στην παρούσα Διδακτορική Διατριβή (και όχι μόνον), μπορούν να περιγραφούν πληρέστερα και ακριβέστερα, με κοινά αλγοριθμικά τμήματα ενεργειών, σχετικά μικρής πολυπλοκότητας, αλλά πολύ ευρείας εφαρμοσιμότητας. Εν συνεχεία, περιεγράφηκαν όλα τα αυτόνομα τμήματα της εξετασθείσας σύνθετης αποστολής με τα προαναφερθέντα Ειδικά Καινοτομικά Διαγράμματα Ροής Ενεργειών. Τονίζεται ότι η εν λόγω Διαγράμματα είναι ιδιαιτέρως κατάλληλα για την κατανόηση από τον άνθρωπο. Τα Διαγράμματα αυτά υλοποιήθηκαν με το δωρεάν πρόγραμμα γΕd της εταιρείας yWorks, ένα λογισμικό που αφορά την επεξεργασία και απεικόνιση γράφων με τη χρήση της γλώσσας περιγραφής γράφων GraphML (είδος ΧΜL). Η χρήση της GraphML επελέγη με σκοπό το υπό μελέτη Σύστημα να έχει μορφή περιγραφής, η οποία να είναι αναγνώσιμη και διαχειρίσιμη, με δυνατότητα μεταγλώττισης από τον υπολογιστή (computer parsable). Το Διάγραμμα yΕd έχει τη δυνατότητα να μετασχηματίζεται αυτόματα από το γράφο GraphML στο Διάγραμμα (“back-annotation”) και τανάπαλιν, με τη γεωμετρία του Διαγράμματος να παραμένει σταθερή. Επιπρόσθετα, παρέχεται η δυνατότητα της συμπερίληψης στον κώδικα GraphML, επί πλέον, πληροφορίας και δεικτών προς άλλη, εξωτερική πληροφορία, καθώς και η δυνατότητα του εσωτερικού εγκλεισμού συνόλων δεδομένων (τα οποία μπορούν να αναφέρονται και σε εξωτερικές βάσεις δεδομένων). Προτιμήθηκε να περιγραφούν τα προτεινόμενα Διαγράμματα, αναλυτικά έως εξαντλητικά, ώστε να είναι στην πράξη, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, επιχειρησιακά λειτουργικά. Η μέθοδος που ακολουθήθηκε ήταν αυτή της οριζόντιας εργασίας, με σκοπό να πλουτιστεί η περιγραφή του Διαγράμματος, ώστε να καταδειχθούν τόσο οι ιδιαιτερότητες αυτού, όσο και η ιδιαίτερη καταλληλότητα για τον σκοπό τον οποίο χρειαζόμαστε το Διάγραμμα αυτό. Η αναλυτική μελέτη των προαναφερθέντων Διαγραμματικών Αλγορίθμων οδήγησε στην κατασκευή δύο (2), όχι ιδιαιτέρως πολύπλοκων, καινοτομικών και πολύ γενικών Διαγραμμάτων Ροής Ενεργειών, τα οποία είναι εύκολα κατανοήσιμα από το ανθρώπινο μυαλό και είναι ικανά να υποστηρίξουν διαφορετικού τύπου σύνθετων αποστολών. Η εν λόγω γενίκευση προέκυψε από την αναλυτική μελέτη των προαναφερθέντων δύο (2) Ειδικών Καινοτομικών Διαγραμμάτων Ροής Ενεργειών (αλγόριθμος WARNO και αποστολών μεταφοράς). Από τα προαναφερθέντα γενικά Διαγράμματα προέκυψε ότι τα εν λόγω μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την προκατασκευή γενικευμένων τμημάτων περιγραφής σύνθετων αποστολών, διότι διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν θεμελιώδεις ομοιότητες σε επιχειρησιακές διαδικασίες ανάμεσα σε διαφορετικές σύνθετες αποστολές. Κατά την περιγραφή των προτεινόμενων Διαγραμμάτων διαπιστώθηκε η ανάγκη χειρισμού προσαρτημένης στα Διαγράμματα πληροφορίας, η οποία είναι ποικιλόμορφη και, σε της περιπτώσεις, ιδιαιτέρως πολύπλοκη και ενδεχομένως πολυμορφική. Όλα τα προαναφερθέντα απαιτούν ειδικό χειρισμό. Στο πλαίσιο της μελέτης αυτής, δόθηκε βαρύτητα στην αναλυτική περιγραφή του διαφορετικού χαρακτήρα των πληροφοριών, που συνδέονται με κάθε κόμβο ή ακμή του Διαγράμματος. Η εν λόγω διαφοροποίηση των πληροφοριών οφείλεται, συνήθως, στην/στον: α. διαφορετική ανάλυση ή λεπτομέρεια (μικρή ή μεγάλη) των πληροφοριών (Resolution ή Level-of-Detail, LoD), που έχει ανάγκη ο Δρών που συμμετέχει σε μία σύνθετη αποστολή. Η εν λόγω ανάλυση πρέπει να είναι μεγάλη όταν υπάρχουν ανάγκες εξειδίκευσης ή μπορεί να είναι μικρή όταν οι πληροφορίες που χρειάζεται ο Δρών είναι γενικού τύπου. β. διαφορετικό Εύρος Ορατότητας (Extent of Visibility – EoV) των Δρώντων του Διαγράμματος. Ο κάθε Δρών έχει διαφορετικό εύρος ορατότητας, τόσο σε ορίζοντα όσο και σε βάθος. Συγκεκριμένα, ο Δρών, έστω ο ‘’Δ’’, πρέπει να ‘’βλέπει’’ όλους τους υφισταμένους, οριζοντίως μεν αν αυτοί έχουν την ίδια Ιεραρχία, αλλά και σε βάθος που εξαντλεί όλα τα επίπεδα Ιεραρχίας κάτω από αυτόν. Προφανώς, ένας Δρών τύπου ‘’Κέντρο Επιχειρήσεων’’ έχει τη μέγιστη ορατότητα όλων των Δρώντων της αποστολής. Οι προαναφερθέντες ισχυρισμοί προέκυψαν από την παρουσίαση αναλυτικών ενδεικτικών παραδειγμάτων αναγκαίων συνοδευτικών πληροφοριών (κοινών και εξειδικευμένων, κτλ.), που μπορούν να προσαρτηθούν στο Διάγραμμα Περιγραφής Ροής Ενεργειών. Στα παραδείγματα αυτά έγινε εκτενής ανάλυση του διαφορετικού χαρακτήρα και του αναμενόμενου μεγάλου όγκου των αναγκαίων πληροφοριών, που συνδέονται με κάθε κόμβο ή ακμή του Διαγράμματος. Η όλη μελέτη εστίασε στην εύρεση τρόπων μεθοδολογίας ελαχιστοποίησης της πληροφορίας που πηγαίνει στον κάθε Δρώντα του Διαγράμματος, με σκοπό να αποφευχθεί ο κίνδυνος της Πληροφοριακής Υπερφόρτωσης (Information Overloading). Τα ευρήματα έχουν ως ακολούθως: α. Η αναγκαία πληροφορία συσχετίζεται, ενδεχομένως, με διαφορετικό Δρών (Actor, απλό ή σύνθετο) και μπορεί να δίνεται σε αυτόν με τρόπο προσχεδιασμένο, ή κατόπιν αιτήσεως (on demand) του. β. Υπάρχει δυνατότητα παροχής κοινών τμημάτων αναγκαίων πληροφοριών σε διαφορετικούς Δρώντες. γ. Όταν αποστέλλεται από έναν Δρών τμήμα πληροφορίας προς έναν υπό-Δρώντα κατωτέρου(ων) λειτουργικού επιπέδου(ων), ο συγκεκριμένος υπό-Δρων μπορεί να επικαιροποιεί και ενημερώνει την πληροφορία αυτή, καθώς και να επιστρέφει την ενημερωμένη πληροφορία μόνο στον Δρώντα, που την είχε εξ΄ αρχής αποστείλει. δ. Υπάρχει η δυνατότητα προσπέλασης όλης της πληροφορίας που έχει σχέση με Δρώντες και υπό-Δρώντες, που εξυπηρετούν κοινές δράσεις ή υπο-δράσεις. Μία πρώτη διαπίστωση από την μελέτη της προσαρτημένης πληροφορίας στο Διάγραμμα ήταν η αποκάλυψη ότι θα πρέπει να υπάρχουν Συνοδευτικές Δομές Δεδομένων και Πληροφοριών, οι οποίες είναι αναγκαίες και κρίσιμες για την ορθή λειτουργία της περιγραφής των τμημάτων της πιλοτικής, συνθέτων επιχειρησιακών διαδικασιών, αποστολής. Μία δεύτερη πολύ σημαντική διαπίστωση ήταν η κατάδειξη της ανάγκης της ύπαρξης ενός Συνοδευτικού Πληροφοριακού Συστήματος, το οποίο να μπορεί να διαχειρίζεται τον πολύ μεγάλο όγκο δεδομένων που εισάγονται στα Ειδικά Καινοτομικά Διαγράμματα Ροής Ενεργειών. Επί πλέον, επιχειρήθηκε η πραγματοποίηση εκτεταμένων ερευνητικών δοκιμών (Proof of Concepts – PoCs), οι οποίες, ουσιαστικά, ήταν ρεαλιστικές δοκιμές, ως επίδειξη, περιγραφών και φυσικού ελέγχου (Dry-Run) του Διαγραμματικού Αλγορίθμου Μεταφοράς. Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν οι εξής Ερευνητικές Δοκιμές: α. PoC-1: για την περίπτωση της κίνησης των οχημάτων και του αξιωματούχου από την οικία έως την είσοδο στο λιμάνι της Ν. Αίγινας (Χ0 - Χ1). β. PoC-2: για την περίπτωση της κίνησης των οχημάτων και του αξιωματούχου στο λιμάνι της Ν. Αίγινας (Χ1). γ. PoC-3: για την περίπτωση της κίνησης στη θαλάσσια διαδρομή από το λιμάνι της Αίγινας μέχρι το λιμάνι του Πειραιά (Χ1-Χ2). δ. PoC-4: για την περίπτωση της κίνησης των οχημάτων και του αξιωματούχου στο λιμάνι του Πειραιά (Χ2). ε. PoC-5α: για την περίπτωση της κίνησης του ασθενοφόρου (με τον ασθενή αξιωματούχο) και του οχήματος της ΕΛΑΣ από το λιμάνι του Πειραιά μέχρι το Τζάνειο Νοσοκομείο (Χ2-Χ3). στ. PoC-5β: για την περίπτωση της κίνησης του στρατιωτικού οχήματος (χαρτοφύλακας) και του οχήματος της ΕΛΑΣ από το λιμάνι του Πειραιά μέχρι το ΥΠΕΘA (Χ2-Χ4). Τα PoCs απέδειξαν ότι είναι εφικτή η ανάπτυξη προγραμμάτων υποστήριξης μιας τυχούσας αποστολής στην πράξη. Επισημαίνεται ότι δόθηκε βαρύτητα στην αυστηρή και εξαντλητική περιγραφή των αυτόνομων τμημάτων της πιλοτικής σύνθετης αποστολής σε μορφή Διαγράμματος, διότι το Διάγραμμα, ως ένα σύνολο διεργασιών (παράλληλων, ακολουθιακών, σειριακών, κτλ.) είναι εύκολα αντιληπτό από το ανθρώπινο μυαλό, επειδή, δε, τα αναπτύξαμε τα Διαγράμματα σε μορφή GraphML, είναι αναγνώσιμα και από τον υπολογιστή. Τα PoCs απέδειξαν ότι τα Ειδικά Καινοτομικά Διαγράμματα Ροής Ενεργειών είναι ικανά από μόνα τους, να περιγράψουν αποτελεσματικά όλες τις ενέργειες/διαδικασίες σε όλα τα σημεία της σύνθετης αποστολής, χωρίς κατ΄ ανάγκη να παραχθεί κώδικας. Κατά την πραγματοποίηση των Ερευνητικών Δοκιμών προέκυψαν τέσσερις (4) Ειδικές Συνοδευτικές Κρίσιμες Υπολογιστικές Δομές (κύριες και βοηθητικές), που αφορούσαν: α. Την εκτίμηση των αμέσως επόμενων (μελλοντικών) χωρικών μεταβάσεων, καθώς και των συσχετισμένων ενεργειών των Δρώντων. β. Την καταγραφή του συνόλου των ενεργειών (ιστορικού) των Δρώντων από την αρχή της αποστολής μεταφοράς μέχρι το εκάστοτε παρόν χρονικό σημείο του Διαγράμματος. γ. Το τρέχον θεμελιώδες τμήμα μεταφορών (Segment) του Διαγράμματος, όπως περιγράφεται στο Κεφάλαιο 7. δ. Το τρέχον Σημείο Απόφασης (ΣαΠ) του Διαγράμματος, όπως ορίστηκε στο Κεφάλαιο 7. Μέσω της χρήσης των PoCs διεφάνη ότι στα περισσότερα ανάλογα Συστήματα της πράξης για την Παρακολούθηση και τον Έλεγχο Επιχειρησιακών Διαδικασιών (και επομένως για την Υποστήριξη Διαχείρισης Κρίσεων), υπάρχουν παρόμοιας περιγραφής υποτμήματα και κοινός κορμός ενεργειών, τα οποία: α. γενικεύονται και β. είναι δυνατόν να προσχεδιαστούν, προκατασκευαστούν, και να προ-προγραμματιστούν, ώστε να αποτελέσουν ένα σύνολο ρυθμίσιμων και προσαρμόσιμων εργαλείων για τη γρήγορη και αποδοτική υλοποίηση των Συστημάτων για την Παρακολούθηση και τον Έλεγχο Επιχειρησιακών Διαδικασιών. Αποτέλεσμα των ανωτέρω ήταν η διαπίστωση ότι είναι εφικτή η ανάπτυξη ενός Πληροφοριακού Συστήματος Υποστήριξης Αποστολών, Πολύπλοκων Επιχειρησιακών Διαδικασιών. Τέλος, μελετήθηκε μια πρωτοποριακή μεθοδολογία υλοποίησης συστημάτων και αρχιτεκτονικής δεδομένων και προγραμμάτων που έχει ονομαστεί Τελεολογική Οργάνωση, , η οποία έχει ήδη εφαρμοστεί σε άλλες περιοχές έρευνας και ανάπτυξης, στις οποίες εμφανίζεται αντίστοιχη πολυπλοκότητα και όγκος δεδομένων. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η κατασκευή του Πανευρωπαϊκού Συστήματος Πληροφοριών για την Υποστήριξη Χάραξης Πολιτικής για τις Μεταφορές και τις Συγκοινωνίες (ETIS, European Transport Policy Information System), το οποίο έχει δώσει πολύ καλά αποτελέσματα. Η εν λόγω Αρχιτεκτονική στηρίζεται στη δημιουργία και χρήση μιας ειδικής, θεματικής δομής μεταδεδομένων, που ονομάζεται Τελεολογική Δομή (ή Χάρτης Περιεχομένων του Συστήματος). Η Δομή αυτή χρησιμοποιείται ως κύριος άξονας για την αποτελεσματική οργάνωση και ορθή χρήση των επί μέρους δεδομένων και προγραμμάτων του προτεινόμενου Πληροφοριακού Συστήματος, ώστε να είναι εύκολα διαχειρίσιμο, ενημερώσιμο, επεκτάσιμο, ευπροσάρμοστο και, τελικά, πολύ αποδοτικό. Επισημαίνεται ότι η εν λόγω Τελεολογική Οργάνωση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή σχετικών Συστημάτων Σχεδίασης, Προσομοίωσης και Παρακολούθησης (ΣΠΠ) Πολύπλοκων Επιχειρησιακών Διαδικασιών, διότι η διάχυση των πληροφοριών στους επιθυμητούς αποδέκτες δεν γίνεται με άναρχο τρόπο, αλλά οδηγείται και ελέγχεται από τους σκοπούς, για τους οποίους τα επί μέρους σύνολα της πληροφορίας δημιουργήθηκαν. Στο πλαίσιο της μελέτης, όπως ήδη προαναφέρθηκε υποδείχθηκαν ορισμένοι τρόποι επίλυσης των προβλημάτων που απορρέουν από την πολυπλοκότητα, πολυμορφία και του όγκου των δεδομένων που είναι αναγκαία για την λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος (ΠΣ), με σκοπό τη μείωση των συνεπειών του προβλήματος της Πληροφοριακής Υπερφόρτωσης (Information Overloading). Οι τρόποι αυτοί επίλυσης συνδέθηκαν με την Τελεολογική Οργάνωση ως ακολούθως: α. Έγινε διαφοροποίηση του είδους των πληροφοριών που συνδέονται με κάθε κόμβο ή ακμή του Διαγράμματος με βάση τον σκοπό για τον οποίον είναι αναγκαίες από τους Δρώντες (μπορεί να είναι κοινές, ή ενδεχομένως να είναι ειδικές/εξειδικευμένες). Η διαφοροποίηση συνεχίστηκε επί πλέον, με βάση: i. Tην διαφορετική ανάλυση ή λεπτομέρεια (Resolution ή Level-of-Detail, LoD), που οι συμμετέχοντες Δρώντες έχουν ανάγκη στην εξεταζόμενη σύνθετη αποστολή. ii. Το διαφορετικό εύρος ορατότητας (Extent of Visibility – EoV) των Δρώντων του Διαγράμματος. β. Τοποθετήθηκαν, σε πολλά σημεία των προτεινόμενων Ειδικών Καινοτομικών Διαγραμμάτων Ροής Ενεργειών, Ειδικά Κουτιά Συνοδευτικών Κρίσιμων Πληροφοριών/Δεδομένων, τα οποία ήταν αναγκαία για την επιτέλεση συγκεκριμένων ενεργειών/διαδικασιών. Αποτέλεσμα των ανωτέρω ήταν η δημιουργία πολλών (μικρών ή μεγάλων) υποσυνόλων δεδομένων σε συγκεκριμένη ανάλυση και εύρος, ώστε οι Δρώντες να έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης (δηλαδή να βλέπουν), μόνον όσα υποσύνολα έχουν ανάγκη, με σκοπό να μετριάζεται σε σημαντικό βαθμό η πολυπλοκότητα που προκαλείται από τη διαφοροποίηση των αναγκαίων πληροφοριών, που συνδέονται με κάθε κόμβο ή ακμή του Διαγράμματος. γ. Δόθηκε η δυνατότητα σε κάθε Δρώντα να επικαιροποιεί ή να ενημερώνει τη διαθέσιμη προς αυτόν πληροφορία, με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να επιστρέψει την πληροφορία αυτή ενημερωμένη μόνο στον αρχικά αποστέλλοντα προϊστάμενο/επικεφαλή Δρώντα. Αποτέλεσμα του ανωτέρω ήταν να μετριάζεται σε σημαντικό βαθμό ο όγκος των αναγκαίων πληροφοριών, που συνδέονται με κάθε κόμβο ή ακμή του Διαγράμματος. δ. Δόθηκε η δυνατότητα σύνδεσης του Σύστηματος Υποστήριξης Απόφασης και με άλλα εξωτερικά Συστήματα, μέσω της διαδικασίας ειδικού Αιτήματος Αναζήτησης Πληροφοριών (Request for Information-RFI). Εν τέλει, ως γενικό συμπέρασμα, αναφορικά με τα Συστήματα Υποστήριξης Διαχείρισης Κρίσεων και Παρακολούθησης και Ελέγχου Επιχειρησιακών Διαδικασιών, προέκυψε ότι είναι δυνατή: α. Η κατασκευή ενός κοινού, γενικεύσιμου, ρυθμίσιμου, επεκτάσιμου (ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε αποστολής) και προ-προγραμματισμένου κορμού προγραμμάτων και δεδομένων, ο οποίος με την επί πλέον προσθήκη αναγκαίου λογισμικού, να μπορεί να: (1) Υποστηρίξει την αντιμετώπιση περισσότερων της μιας σύνθετων αποστολών. (2) Μειώσει καθοριστικά το κόστος κατασκευής του αναγκαίου, σε κάθε αποστολή, Πληροφοριακού Συστήματος. β. Η αντιμετώπιση, με ειδικό τρόπο, της Πληροφοριακής Υπερφόρτωσης (Information Οverload), η οποία προκύπτει από την πολύ μεγάλη πολυπλοκότητα, πολυμορφία και του όγκου των αναγκαίων πληροφοριών και δεδομένων ενός Πληροφοριακού Συστήματος (ΠΣ), καθώς και της αποφυγής να δοθεί μία ‘’θάλασσα’’ από πληροφορίες και δεδομένα στους Δρώντες, περιορίζοντας αυστηρά στο να δοθούν όσα από αυτά τους είναι χρήσιμα και αναγκαία (αρχή need to know).  γ. Η ανάπτυξη μιας Ειδικής Συνοδευτικής Κρίσιμης Υπολογιστική Δομής για τη διαχείριση της προσαρτημένης στο Διάγραμμα πληροφορίας, η οποία θα στηρίζεται στην Τελεολογική Bάση Μεταδεδομένων, οργανωμένη με ειδικό και συστηματικό τρόπο, με βάση των σκοπών, για τους οποίους τα επί μέρους σύνολα της πληροφορίας προσαρτήθηκαν στο Διάγραμμα. Στο Β΄ Μέρος της Διδακτορικής Διατριβής, τέθηκε ο στόχος να καταδειχθεί με πολύ σοβαρή (ή ιδιαιτέρως σημαντική) πιθανοφάνεια εάν ένα χειρόγραφο κείμενο της Διεύθυνση Ιστορίας Στρατού (Δ.Ι.Σ.), άνηκε στον Ελευθέριο Κ. Βενιζέλο ή όχι. Υλοποιήθηκε η ταυτοποίηση του γραφέα του ιστορικού, ανυπόγραφου, εγγράφου της Διεύθυνσης Ιστορίας Στρατού (Δ.Ι.Σ) εν σύγκριση με τον γραφικό χαρακτήρα των επίσημων εγγράφων του Εθνικού Ιδρύματος Ελευθέριου Κ. Βενιζέλου. Το εν λόγω χειρόγραφο έγγραφο ελέγχθηκε με βάσει φωτογραφίες αυθεντικών κειμένων, υψηλής ανάλυσης του σπουδαίου αυτού ανδρός, του Ιδρύματος Ελευθερίου Κ. Βενιζέλου της Κρήτης. Ο έλεγχος διεξήχθη με αλγορίθμους ημιαυτόματης επιβλεπόμενης εξαγωγής γραμμάτων, καθώς και με αλγοριθμικά σχήματα αυτόματης κατάτμησης εικόνας (automatic image segmentation) στις εικόνες των απομονωθέντων γραμμάτων των κειμένων αυτών. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι έγγραφο που εντοπίστηκε στη Διεύθυνση Ιστορίας Στρατού έχει γραφεί δια χειρός από τον μεγάλο Έλληνα πολιτικό Ελευθέριο Κ. Βενιζέλο, με ιδιαιτέρως σημαντική πιθανοφάνεια. Εν κατακλείδι, φρονείται πως πρακτικά θεμελιώθηκε ότι αμφότερα τα κείμενα έχουν γράφει δια χειρός του Ελευθερίου Βενιζέλου.
URI: http://artemis.cslab.ece.ntua.gr:8080/jspui/handle/123456789/19010
Appears in Collections:Διδακτορικές Διατριβές - Ph.D. Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertation_ Dr_G_Tsavdaridis.pdfΔιδακτορική Διατριβή σε Προηγμένες Αρχιτεκτονικές Πληροφοριακών Συστημάτων Λήψης Απόφασης231.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in Artemis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.