Please use this identifier to cite or link to this item: http://artemis.cslab.ece.ntua.gr:8080/jspui/handle/123456789/19076
Title: HarmoniFL: Προσαρμοσμένο σε πόρους εργαλείο Federated Learning
Authors: Βλαχάκης, Νίκος
Τσουμάκος Δημήτριος
Keywords: Κατανεμημένη Μάθηση
Ετερογένεια Συσκευών
Προσαρμοστικότητα σε πόρους
Μηχανική Μάθηση
Διατήρηση της Ιδιωτικώτητας
Issue Date: 3-Apr-2024
Abstract: Στη σύγχρονη σφαίρα της μηχανικής μάθησης, η άνοδος της ιδιωτικότητας των δεδομένων ως κεντρικής σημασίας ζήτημα έχει προκαλέσει την επανεκτίμηση των συμβατικών πλαισίων, τοποθετώντας την ομοσπονδιακή μάθηση ως ένα καινοτόμο παράδειγμα που κυριαρχεί σήμερα στις συζητήσεις εντός του κλάδου. Βαθιά ριζωμένη στην αποκέντρωση της επεξεργασίας δεδομένων και της εκπαίδευσης μοντέλων, στοχεύει στην προστασία της ιδιωτικής ζωής του ατόμου, ενώ αξιοποιεί συλλογικά τους κατανεμημένους πόρους δεδομένων, αντιπροσωπεύοντας έτσι μια πρωτοποριακή προσέγγιση που διευρύνει τα όρια του πεδίου. Παρά τις δυνατότητες του, αυτό το πολλά υποσχόμενο πεδίο αντιμετωπίζει πολυάριθμες σημαντικές προκλήσεις που εμποδίζουν τη βέλτιστη εφαρμογή και αποτελεσματικότητα του, περιλαμβάνοντας προκαταλήψεις που απορρέουν από μεθόδους δειγματοληψίας δεδομένων, αλγοριθμικούς σχεδιασμούς και διαφοροποιήσεις στις δυνατότητες των συσκευών, οι οποίες ασκούν αξιοσημείωτη επίδραση στη δικαιοσύνη και την ακρίβεια των μοντέλων. Επιπλέον, οι περιπλοκές που σχετίζονται με την ετερογένεια των δεδομένων, η οποία χαρακτηρίζεται από διαφορές στους τύπους και τους όγκους δεδομένων μεταξύ των κόμβων, εισάγουν πολυπλοκότητες που εμποδίζουν τη διαδικασία μάθησης δημιουργώντας εμπόδια που απαιτούν προσεκτική πλοήγηση. Ταυτόχρονα, οι γνωστικές προκαταλήψεις περιπλέκουν περαιτέρω την κατάσταση εισάγοντας ανθρώπινα σφάλματα στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και στο σχεδιασμό του συστήματος, θέτοντας έτσι πρόσθετα εμπόδια στην επιτυχή ανάπτυξη του. Επιπλέον, η εγγενής ποικιλομορφία στις ικανότητες των συσκευών εντός των δικτύων αποτελεί πρόκληση, εμποδίζοντας την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων κάθε συσκευής. Οι ανισότητες στην υπολογιστική ισχύ, την αποθηκευτική ικανότητα και τις δυνατότητες δικτύωσης μεταξύ αυτών δεν δημιουργούν μόνο τεχνικά εμπόδια, αλλά εγείρουν και ηθικά διλήμματα σχετικά με την ισότιμη πρόσβαση και συμμετοχή. Μέσα σε αυτή τη συνεχιζόμενη συζήτηση, το HarmoniFL αποτελεί μια λύση προσαρμοσμένη να ξεπεράσει τις πολυπλοκότητες που συνδέονται με την ετερογένεια των συσκευών. Η προσέγγιση που ακολουθούμε εξασφαλίζει μια πιο περιεκτική συμμετοχή σε όλο το ευρύ φάσμα των συσκευών που συμμετέχουν στην διαδικασία της εκπαίδευσης του τελικού μοντέλου. Οι κυρίαρχες μεθοδολογίες συχνά αγνοούν την ετερογένεια ανάμεσα στις συσκευές, υποθέτοντας λανθασμένα ότι όλες έχουν παρόμοιες ικανότητες, και κατ' επέκταση αντιμετωπίζουν αναποτελεσματικά τις σχετικές προκλήσεις. Ως απάντηση σε αυτό το πρόβλημα, αναπτύχθηκαν καινοτόμες μεθοδολογίες που προσαρμόζονται δυναμικά στη διαφορετικότητα των συσκευών. Αυτές οι προσεγγίσεις εκμεταλλεύονται με ευελιξία το εύρος των υπολογιστικών δυνατοτήτων που υφίστανται στον σύγχρονο τεχνο- λογικό κόσμο. Μέσω της εφαρμογής εξελιγμένων τεχνικών όπως η προσαρμοστική μοντελοποίηση, η δομημένη εγκατάλειψη και η διαμόρφωση ευέλικτων τοπικών κύκλων εκπαίδευσης, ανοίγει ο δρόμος έτσι ώστε κόμβοι με ελάχιστους υπολογιστικούς πόρους να μπορούν να συμμετέχουν στην διαδικασία εκπαίδευσης του μοντέλου. Εμπνευσμένοι από τις τελευταίες εξελίξεις, αναπτύξαμε ένα σύστημα που αναγνωρίζει και αξιοποιεί την ποικιλία δυνατοτήτων στο οικοσύστημα των συσκευών. Το σύστημα μας εφαρμόζει έναν μηχανισμό επιλογής κόμβων, ο οποίος βασίζεται σε πραγματικού χρόνου μετρήσεις απόδοσης για κάθε συσκευή, όπως υπολογιστική ισχύς, κατάσταση μνήμης και δικτυακή απόδοση. Χρησιμοποιώντας αυτά τα δεδομένα σε συνδυασμό με ειδικούς κανόνες ορισμένους από τον διαχειριστή του συστήματος, το σύστημα μας προσαρμόζει τις παραμέτρους του μοντέλου για κάθε συσκευή ξεχωριστά, έτσι ώστε να ενσωματώσει επιτυχώς όλες τις συσκευές στην μαθησιακή διαδικασία. Στο βασικό του επίπεδο, το HarmoniFL ενσωματώνει τρία κρίσιμα στοιχεία - τον Επιλογέα Πελατών, τον Εξαγωγέα Μετρήσεων και τον Ελεγκτή Στρατηγικής - τα οποία συνεργάζονται για να επιβλέπουν δυναμικά την επιλογή και τη ρύθμιση των συσκευών, ενισχύοντας τελικά τη συμμετοχή στη διαδικασία της εκπαίδευσης. Ο Επιλογέας Πελατών αξιολογεί την ετοιμότητα των πελατών και, καθοδηγούμενος από τον Ελεγκτή Στρατηγικής, εξάγει στρατηγικά κριτήρια που ειναι ορσιμένα από τον διαχειριστή της εκπαίδευσης, για να επιτρέψει την ενδελεχή αξιολόγηση της καταλληλότητας των πελατών με βάση μετρήσεις σε πραγματικό χρόνο που παρέχονται από τον Εξαγωγέα Μετρήσεων. Η αρχιτεκτονική του HarmoniFL ενισχύεται περαιτέρω μέσω της ενσωμάτωσής του με το Flower, το Prometheus, το Grafana και το MLflow. Το Flower μας παρέχει την υποδομή για αποκεντρωμένη εκπαίδευση μοντέλων μηχανικής μάθησης, ενσωματώνοντας εκεί τη λογική επιλογής πελατών. Το Prometheus και το Grafana διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην παρακολούθηση και την οπτικοποίηση των δεδομένων, συλλέγοντας και παρουσιάζοντας μετρήσεις σε πραγματικό χρόνο δίνοντας αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τις αποδόσεις και την κατάσταση που βρίσκονται όλες οι συσκευές, όσον αφορά τις μετρήσεις σε επίπεδο υλικού. Με την ενσωμάτωση του MLflow, το HarmoniFL ενισχύει τη διαχείριση του κύκλου ζωής της διαδικασίας εκπαίδευσης, προωθώντας την ιχνηλασιμότητα και την αναπαραγωγιμότητα σε όλα τα πειράματα μάθησης. Στην πράξη, το HarmoniFL εφαρμόζει μια διαδοχική και κυκλική μεθοδολογία κατά τη διάρκεια κάθε γύρου εκπαίδευσης. Αυτή η διαδικασία ξεκινά με τη συλλογή δεδομένων από τις συνδεδεμένες συσκευές, ακολουθούμενη από την εξατομικευμένη προσαρμογή των παραμέτρων του μοντέλου για κάθε συσκευή ξεχωριστά. Ακολούθως, κάθε συσκευή προχωρά στην εκπαίδευση του δικού της τοπικού μοντέλου, χρησιμοποιώντας τις ειδικά προσαρμοσμένες παραμέτρους. Μετά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης, οι παράμετροι του κάθε τοπικού μοντέλου αποστέλλονται πίσω στον κεντρικό διακομιστή, όπου πραγματοποιείται η συνάθροιση τους. Αυτή η διαδικασία επαναλαμβάνεται, μέχρι να επιτευχθεί ένα εκ των προτέρων καθορισμένο κριτήριο σύγκλισης ή ένας συγκεκριμένος αριθμός γύρων εκπαίδευσης. Το κριτήριο σύγκλισης ή ο αριθμός των γύρων μπορεί να καθοριστεί από τον διαχειριστή του συστήματος εκπαίδευσης με βάση τους στόχους απόδοσης και ακρίβειας που επιθυμεί να επιτύχει. Η έρευνα που διεξήχθη αναδικνύει την σημαντική επίδραση του HarmoniFL στην ενίσχυση της συνολικής ακρίβειας και στη μείωση των χρόνων εκπαίδευσης. Με την ευέλικτη προσαρμογή σε διαφορετικές συσκευές, το HarmoniFL ξεπερνά τις συνήθεις υπολογιστικές προκλήσεις, όπως οι περιορισμοί μνήμης σε λιγότερο ισχυρές συσκευές, διασφαλίζοντας έτσι ότι όλες οι συσκευές μπορούν να συμμετέχουν στη διαδικασία μάθησης. Τα πειράματα, τα οποία χρησιμοποίησαν ένα ποικίλο σύνολο συσκευών και ένα προσεκτικά επιμελημένο σύνολο δεδομένων, επιβεβαιώνουν την αποτελεσματικότητα του HarmoniFL στη δυναμική προσαρμογή των παραμέτρων μάθησης. Με βάση αυτά τα ευρήματα, μπορεί κανείς να συμπεράνει ότι η ενίσχυση των περιβαλλόντων ομοσπονδιακής μάθησης μέσω προσαρμογής ώστε να ταιριάζει με τις προδιαγραφές των συσκευών μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική βελτίωση της ακρίβειας των μοντέλων και μείωση της διάρκειας των περιόδων εκπαίδευσης, ιδιαίτερα για συσκευές με περιορισμένες υπολογιστικές ικανότητες. Αυτή η έρευνα υπογραμμίζει την κεντρική σημασία της προσαρμοστικότητας στην προώθηση της ένταξης και τη βελτιστοποίηση της ακρίβειας εντός των ομοσπονδιακών δικτύων, διασφαλίζοντας ότι κάθε συσκευή, ανεξάρτητα από τις δυνατότητες της, μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην κοινή προσπάθεια μάθησης. Στο άμεσο μέλλον, προτείνονται μελλοντικές κατευθύνσεις που στοχεύουν στην ενίσχυση της προσαρμοστικότητας του συστήματος μέσω της επέκτασης των κριτηρίων που χρησιμοποιούνται για την προσαρμογή των παραμέτρων μάθησης, όπως και η βελτίωση του αλγορίθμου επιλογής πελατών ενσωματώνοντας πιο εξελιγμένες τεχνικές ομαδοποίησης, εξαλείφοντας έτσι την ανάγκη συλλογής μετρήσεων για κάθε πελάτη σε κάθε γύρο. Επιπλέον, μια αξιόλογη κατεύθυνση είναι η επέκταση του μηχανισμού συνάθροισης ώστε να εντάσσει τις τοπικές παραμέτρους εκπαίδευσης για κάθε χρήστη, διευκολύνοντας έτσι την προσαρμογή στις αλλαγές που επιφέρει κάθε χρήστης στο μοντέλο του. Αυτές οι πρωτοβουλίες επιδιώκουν κυρίως να αυξήσουν την αποδοτικότητα και να εμπλουτίσουν τις λειτουργίες του HarmoniFL, βελτιστοποιώντας τη συνολική απόδοση και την αξιοποίηση των δεδομένων.
URI: http://artemis.cslab.ece.ntua.gr:8080/jspui/handle/123456789/19076
Appears in Collections:Διπλωματικές Εργασίες - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
thesis_vlachakis_nikos_artemis.pdf2.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in Artemis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.