Please use this identifier to cite or link to this item: http://artemis.cslab.ece.ntua.gr:8080/jspui/handle/123456789/19553
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorZagkliveri, Theano-
dc.date.accessioned2025-03-16T19:09:42Z-
dc.date.available2025-03-16T19:09:42Z-
dc.date.issued2025-01-11-
dc.identifier.urihttp://artemis.cslab.ece.ntua.gr:8080/jspui/handle/123456789/19553-
dc.description.abstractΗ ακριβής πρόβλεψη της ταχύτητας του πλοίου και των απαιτήσεων ισχύος αποτελεί κρίσιμο στοιχείο στις θαλάσσιες μεταφορές, επηρεάζοντας την ενεργειακή απόδοση, τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς και τη βελτιστοποίηση του ταξιδιού. Οι παραδοσιακές μέθοδοι εκτίμησης της σχέσης ταχύτητας-ισχύος των πλοίων βασίζονται σε ημι-εμπειρικά μοντέλα αντίστασης και παρεμβολές από δοκιμές στη θάλασσα (Sea Trials), τα οποία συχνά αποτυγχάνουν να λάβουν υπόψη τις πραγματικές συνθήκες στη θαλασσα, όπως ο άνεμος, τα κύματα και η δυναμική απόδοση των μηχανών. Για την αντιμετώπιση αυτών των περιορισμών, η παρούσα μελέτη αναπτύσσει ένα μοντέλο πρόβλεψης της ταχύτητας του πλοίου βασισμένο στη μηχανική μάθηση, συνδυάζοντας τεχνικές φυσικής μοντελοποίησης με σύγχρονες μεθόδους τεχνητής νοημοσύνης. Η έρευνα ξεκινά με μια εκτενή διερευνητική ανάλυση δεδομένων (EDA) των λειτουργικών δεδομένων του πλοίου, συμπεριλαμβανομένων δεδομένων από αισθητήρες και ημερήσιες αναφορές (noon reports). Εφαρμόζονται τεχνικές όπως ανίχνευση ακραίων τιμών, επιλογή χαρακτηριστικών και ανάλυση συσχέτισης, με στόχο τη βελτιστοποίηση του συνόλου δεδομένων για τις ανάγκες της μοντελοποίησης. Στη συνέχεια, η μελέτη υλοποιεί ένα υβριδικό πλαίσιο πρόβλεψης, ενσωματώνοντας μοντέλα βασισμένα στη φυσική (π.χ. ημιεμπειρικά μοντέλα αντίστασης, παρεμβολές δοκιμών στη θάλασσα και Physics-Informed Neural Networks (PINNs)) καθώς και αλγόριθμους μηχανικής μάθησης (π.χ. Γραμμική Παλινδρόμηση, Random Forest Regressor και XGBoost). Παρουσιάζεται μια παράλληλη προσέγγιση γκρι-κουτιού (grey-box modeling), η οποία ενσωματώνει φυσικούς περιορισμούς στις προβλέψεις μηχανικής μάθησης με στόχο τη βελτίωση της ερμηνευσιμότητας και της ακρίβειας του μοντέλου. Η διαδικασία επιλογής του βέλτιστου μοντέλου περιλαμβάνει βελτιστοποίηση υπερπαραμέτρων, ανάλυση συναρτήσεων σφάλματος και έλεγχο εγκυρότητας, εξασφαλίζοντας άριστη προγνωστική απόδοση. Πραγματοποιήθηκαν συγκριτικές αναλύσεις μεταξύ καθαρών φυσικών μοντέλων, αμιγώς δεδομενο-κεντρικών μοντέλων μηχανικής μάθησης και υβριδικών προσεγγίσεων grey-box, αξιολογώντας τη γενίκευση και την υπολογιστική αποδοτικότητα. Η μελέτη συζητά επίσης την πιθανή ενσωμάτωση του αναπτυγμένου μοντέλου πρόβλεψης σε ένα Σύστημα Υποστήριξης Αποφάσεων (DSS), περιγράφοντας πώς θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για εκτίμηση της ταχύτητας σε πραγματικό χρόνο και βελτιστοποίηση του ταξιδιού. Η έρευνα αυτή συμβάλλει στην προώθηση της μηχανικής μάθησης στη ναυτιλία, προτείνοντας μια μεθοδολογία που βελτιώνει την απόδοση των πλοίων και υποστηρίζει τη λήψη αποφάσεων με γνώμονα τα δεδομένα.en_US
dc.languageenen_US
dc.subjectΠρόβλεψη Ταχύτητας Πλοίουen_US
dc.subjectΒελτιστοποίηση Ταξιδιούen_US
dc.subjectΜηχανική Μάθησηen_US
dc.subjectΜοντέλα Δεδομένωνen_US
dc.titleDevelopment of a Machine Learning Model for Ship Speed Prediction: A Data-Driven Approachen_US
dc.description.pages78en_US
dc.contributor.supervisorΑσκούνης Δημήτριοςen_US
dc.departmentΆλλοen_US
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Εργασίες - M.Sc. Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ergasia Metaptuxiako Zagkliveri.pdf2.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in Artemis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.